המדריך המלא לבחירת אופניים חשמליים

אופניים חשמליים פופולריים ביותר בקרב בני נוער, אך בשנים האחרונות יותר ויותר ישראלים (במיוחד אלו שמתגוררים בערים פקוקות) מתחילים להשתמש באופניים חשמליים כתחליף לרכב הפרטי ומגיעים איתם לעבודה, ובצדק. אופניים חשמליים הם כלי תחבורה יעיל, מהיר וחסכוני שעשוי לחסוך לנהג הממוצע אלפי שקלים בשנה! אז איך בוחרים אופניים חשמליים ומה חשוב שתדעו לפני הקנייה?
 
סוללה היא גורם חשוב ביותר שחייבים לקחת בחשבון כשקונים אופניים חשמליים. הסוללה קובעת כמה מהר האופניים יסעו ולאיזה מרחק. ככל שהיא חזקה ואיכותית יותר – תוכלו לנסוע מהר יותר ולמרחק גדול יותר מבלי להטעין. כמובן שמרחק הנסיעה המקסימלי ללא טעינה ישתנה בהתאם לכמות הפידול, גלגלי האופניים, המשקל שלכם, מספר העצירות ועוד גורמים רבים.

סוללות אופניים חשמליים כיום מתחילות מ8 אמפר ומגיעות ל19 אמפר ואף יותר. בהספק של 10 אמפר תגיעו ל30-40 ק"מ מבלי להטעין, בהספק של 15 אמפר תוכלו לנסוע כ65 ק"מ, ועם סוללה של 19 אמפר תגיעו ל85 ק"מ ואף יותר. הוולט של הסוללה (V) לעומת זאת מייצג את מתח המערכת, או בקיצור את כוח המנוע. ככל שוולט הסוללה גבוה יותר, כך תוכלו לנסוע מהר יותר.
זמן הטעינה של סוללה ממוצעת לוקח כ4 שעות, חלקן פחות וחלקן יותר. אם אתם מרבים לעשות נסיעות קצרות רבות – מומלץ לקנות סוללה עם זמן עבודה נמוך. לעומת זאת, אם אתם נוסעים לעתים רחוקות יותר אך למרחקים, קנו סוללה עם זמן עבודה גדול.

חשוב לדעת שכמו לכל דבר בחיים, גם לסוללות יש תאריך תפוגה. החלפת סוללת האופניים היא בלתי נמנעת ובשלב מסוים גם אתם תעמדו בפני המטלה. בשימוש סביר סוללה תחזיק כ2-3 שנים, תלוי בכמות הטעינות ובסגנון הנסיעה שלכם.
מבחינת בטיחות ונוחות, ברוב האופניים תוכלו להוציא את הסוללה בזמן הטעינה ולהחזיר אותה לאופניים לפני הנסיעה. קיימות סוללות רבות בצורות שונות, וכך גם סוגי השליפה. אנו ממליצים לכל רוכב/ת לרכוש מנעול לסוללה על מנת למנוע גניבות.
מנוע הוא הלב של האופניים החשמליים, וככל שאופניים חשמליים נהיו יותר ויותר פופולריים ומשוכללים כך השתדרגו גם המנועים מבחינת האיכות, הגודל והרעש שהם עושים. חשוב לבחור אופניים עם מנוע איכותי, על מנת לצמצם תקלות ובכדי להנות מחווית רכיבה עוצמתית ונוחה. החוק בישראל מגביל כיום את הספק המנוע ל250 וואט – עוצמה בהחלט מספקת שתשרת אתכם היטב בכל מקום ותנאי שטח.
שני הסוגים העיקריים שקיימים כיום הם מנוע צירי ומנוע מרכזי, אך הבחירה ביניהם היא לא היחידה הנוגעת לבחירת המנוע.
 
מנוע צירי (Hub Motor)
מנוע הצירי הוא אחד הסוגים הוותיקים ביותר בתחום המנועים לאופניים החשמליים. מנוע צירי ממוקם במרכזו של אחד הגלגלים, אזור שלרוב לא נעשה בו שימוש, ולכן במקרה של תקלה או תחזוקה פשוט מורידים את הגלגל. המנוע הצירי לרוב אטום לאבק ומים, אך מצד שני יקר יחסית לעומת שאר המנועים.

מנוע מרכזי (Mid Drive Motor)
המנוע המרכזי ממוקם באמצע האופניים, בין הפדלים לחלק התחתון של האופניים. מנוע מרכזי בנוי בצורה שהוא מניע את השרשרת במקום את הגלגל. הוא לרוב יעיל יותר ממנוע צירי בגלל הסיבה הפשוטה שאינו יושב על גלגל ולכן הגלגלים קלים יותר. החסרון שלו הוא שהעברת הילוכים לרוב עושה רעש ושוחקת את השרשרת, ולכן סוג המנוע הזה דורש נסיון ומיומנת.
עד לא מזמן, מנועי האופניים החשמליים היו עם "מברשות" (Brushed), והיתרון המרכזי של מנועים אלו הוא המחיר הזול, העוצמה והעובדה כי הם דורשים מערכת בקרה פשוטה. החסרון שלהם לעומת זאת הוא הבלאי הגבוה.


חלף זמן, וכיום באופניים חשמליים משתמשים בעיקר במנועי "Brushless"  - ללא מברשת, שהם קטנים, עמידים, שקטים וחסכוניים יותר ממנועים בעלי מברשות. מנועי Brushless  גם הם מתחלקים לתת סוגים שונים שהנפוץ ביותר כיום הוא מנוע בעל חיישנים ומערכת הילוכים המאפשר עוצמה גבוהה.
החומרים הפופולריים ביותר שמהם מורכבים רוב האופניים בשוק הם פלדה או אלומיניום.
אופני האלומיניום הם השכיחים ביותר בזכות המשקל הקל שלהם, העמידות והמחיר הזול. 

על מנת שהנסיעה תהיה כמה שיותר נוחה ובטיחותית, חשוב מאוד שהאופניים החשמליים יתאימו לממדי הגוף והצרכים שלכם. אם מבנה הגוף שלכם גדול מהרגיל, או שתרכיבו על האופניים רוכבים נוספים – כדאי יהיה לבחור אופניים עם שלדה עמידה וקלה.

חשוב גם להתאים את האופניים לצרכים ולחיי היום יום שלכם. אם אתם מתכוונים לשאת את האופניים במדרגות לדירה, או להעלות אותם באופן קבוע לאוטובוס, כנראה שאופניים קלים יעשו לכם חיים קלים יותר (תרתי משמע) ואופניים מתקפלים גם הם יהיו בונוס.
איכות הגלגלים באופניים חשמליים קריטית וחשוב שהם יהיו בנויים בצורה טובה ומחומרים איכותיים. רצוי שהחישורים (נקראים גם שפיצים – מחברים בין הציר לחישוק) יהיו בנויים מפלדת אל-חלד, ושהחישוקים -שהם החלק החיצוני בגלגל, יהיו עשויים מהחומרים האיכותיים ביותר.

גודל הגלגלים ישפיע על דברים כמו נוחות הנסיעה ומהירות ההאצה. גלגלים קטנים יגרמו לנסיעה קשוחה יותר, שכן תרגישו כל אבן ומהמורה בכביש, אך יאפשרו לכם להאיץ במהירות. גלגלים גדולים יותר אמנם לא יאיצו באותה מהירות, אך תקדישו פחות מאמץ על מנת לגיע להגיע איתם למהירות גבוהה. בנוסף, תרגישו פחות את השיבושים והמהמורות בכביש.
גלגל סטנדרטי בישראל מגיע בקוטר של 20 אינץ' וברוחב של 2.25 אינץ', אך קיימים גם אופניים עם גלגלים גדולים וקטנים יותר.

מה זה חישוקי מגנזיום?
חישוקים מגנזיום הם בעצם חישוקים עשויים מיציקה אחת של חומר קשיח שבהם החישורים לא נשברים או יוצאים ממקומם, מה שיכול לקרות באופניים רגילים. חישוקי מגנזיום עמידים וחזקים יותר, וכמו כן יקרים יותר.

 
רוב דגמי האופניים החשמליים מתקפלים. האופציה לקפל אותם מאפשרת לכם להכניס אותם בקלות לתא המטען של הרכב, להעלות אותם לאוטובוס או רכבת, ולשאת אותם בקלות. אופן הקיפול משתנה בין אופניים לאופניים. בדרך כלל הקיפול מתחיל בקיפול שלדת האופניים, ולאחר מכן הורדת הכידון. ברוב סוגי האופניים תוכלו גם להוציא את מושב הרוכב, מה שיקטין עוד יותר את נפח האופניים.
כיום כידוני האופניים והשלדה עשויים מאותו החומר – לרוב מאלומיניום. הכידון מתכוונן בצורה שניתן יהיה להתאים אותו לרוכבים שונים ומאפשר התקנה נוחה של כיסא תינוק להרכבת ילד במשקל התואם למשקל התקן הקבוע בכסא הבטיחות אותו תרכשו. על הכידון לרוב יהיה גם צג האופניים (דיגיטלי או אנלוגי), הבלמים כמובן ועזרים נוספים לבחירת הרוכב.
צג האופניים מאפשר לרוכב נוחות רבה, בעזרת התאמת עוצמת המנוע, הצגת מצב הסוללה, מהירות הנסיעה ועוד. קיימים שני סוגים של צגים: דיגיטלי ואנלוגי. היתרון של מסך דיגיטלי הוא הצגת מידע רב ומדויק יותר על האופניים ומאפשר שימוש קל ונוח בהרבה ממסך אנלוגי.
בלמים הם אחד החלקים החושבים באופניים, במיוחד כאשר נוסעים בכביש ובמהירויות גבוהות.
קיימים 2 סוגי של בלמים באופניים חשמליים: בלמי דיסק או רפידות בלמים.

בלמי הדיסק נחשבים לאיכותיים ולטובים ביותר וניתן למצוא אותם כיום ברוב האופניים החשמליים. לפעמים בלם הדיסק יהיה רק בגלגל הקדמי, אך העדיפות היא להתקין בלמי דיסק בשני הגלגלים.
בלם דיסק הידראולי מאפשר בלימה חזקה וחלקה הדורשת כוח, ובלם דיסק מכני מצריך הפעלת כוח רב יחסית. בנוסף, הבלאי בבלמיי דיסק מכניים גבוה יותר ולכן העדיפות היא אופניים עם בלמי דיסק.

רפידות בלמים (בלמי קשת) זולים יותר ופשוטים בהרבה ליצור. הם מורכבים משתי זרועות בחלק העליון של הגלגל, שעוצרות אותו על ידי מחיצה אחת לכיוון השניה, אך פחות מתאימות לאופניים חשמליים, במיוחד העוצמתיים מביניהם.
לצפייה במגוון האופניים החשמליים שלנו: לחצו כאן
צריכים עזרה? בקרו בכל אחת מחנויות בסידן ונשמח לעזור לכם!
ליצירת קשר, בקרו בדף יצירת הקשר או השאירו פרטים:
x

#{title}

#{text}

#{price}